שחיקת סחוס מהטיפול השמרני ועד לניתוח

שחיקת סחוס

שחיקת סחוס או אוסטיאוארתריטיס - רקע קצר

שחיקת סחוס מהווה אחת המחלות הכרוניות הנפוצות ביותר בעולם. מדובר בעצם על המחלה הרביעית בחומרתה הגורמת לנכות ומוגבלות. השכיחות של שחיקת סחוס הולכת ועולה עם הגיל ומעל גיל 65 שכיחותה באוכלוסיה גבוהה. המחלה שכיחה פי 2 יותר בקרב נשים.
שחיקת סחוס יכולה להגרם כתוצאה מדלקת פרקים או טראומה, אך ברוב המקרים לא ידוע מה הגורם למחלה.
המטרות העיקריות בטיפול בשחיקת סחוס הן להפחית כאב ולשפר תפקוד ואיכות חיים בד"כ שחיקת סחוס תקרה באחד המפרקים הבאים:
  • מפרק הברך
  • מפרק הירך
  • עמוד השדרה
  • כפות הידים

תלונות אופיניות במקרים של שחיקת סחוס

• כאב סביב המפרק במאמץ
  • כאב במעברים (לאחר ישיבה, בתחילת הליכה)
  • כאב בנשיאת משקל, הכאב מוקל במנוחה

צריך לזכור שלא כל כאב בברך אומר שיש שחיקת סחוס, לעיתים מקור הכאב הוא מהגב מהירך או מהברך עצמה אבל לא עקב שחיקת סחוס.

לחץ כאן לקריאה נוספת על הגורמים האופיינים לכאבי גב ועל הגורמים האופיינים לכאבים באזור הירך.

מה כדאי לדעת מי שסובל מתסמיני שחיקת סחוס?

• חינוך ותיאום ציפיות: קיימת חשיבות עצומה לתקשורת עם המטופל.  מומלץ בפגישה הראשונה לשוחח עם המטופל על מהות המחלה, מה צפוי,  חשוב להדגיש כי המחלה בעלת אופי גלי, תקופות של התלקחות בכאב ובדלקת המפרקית ותקופות פחות כואבות.
  • הפחתת משקל: חשוב לשוחח עם המטופל על שינוי אורח חיים, הפחתה במשקל, מניעת השמנה ושילוב דיאטנית במידת הצורך תוך הדגשת הצורך בהליכה ופעילות גופנית כאורח חיים. המחקר מראה כי הפחתה של 5% ממשקל הגוף תורמת משמעותית להקלה בכאבי ברכיים וגב תחתון.
  • שימוש בעזרים – מקל הליכה או הליכון – מפחיתים את העומס על המפרק ותורמים ליציבות בהליכה.
  • פיזיותרפיה: הפיזיותרפיה הינו הכלי הבסיסי המקנה שחזור טווחי תנועה, הסטת עומסים מהאזור הפגוע, הבאת המפרק למנח טוב יותר ופחות כואב ולשיפור השליטה העצבית שרירית במפרק.

טיפים חשובים לסובלים משחיקת סחוס:

• פעילות פיזיות מתונה לא תגרום לשחיקה מוגברת אלא דווקא חוסר פעילות ידלדל שרירים, יגביר חוסר יציבות וידרדר את המפרק. הפעילות המועדפת הנה פעילות הכרוכה בטווח תנועה מלא של המפרק ופחות בעומס אנכי מוגבר, כמו ברכיבת אופניים ושחייה.
  • בחולים עם שחיקת סחוס של הברך מתפתחות תבניות הליכה פתולוגיות המחמירות את הכאב וההגבלה בתפקוד. טיפול בנעלי אפוס, שמפקדות כמערכת פיזיותרפיה אישית שהוכחה מחקרית, מאפשרת תרגול ושחזור תבניות הליכה תקינות
  • תרגול עצמי: יש חשיבות מכרעת בהטמעת התועלת שבפיזיותרפיה.

התמודדות עם כאב ושיפור איכות החיים במקרים של שחיקת סחוס

• נוגדי כאב- בראש נוגדי הכאב נמצא האקמול (עד 3.25 גרם ליום) לאור יעילותו מול בטיחותו לאורך טיפול ארוך טווח. יעילותו בשלבי המחלה המתקדמים מוגבלת ולכן קיים שימוש נרחב בשילוב תרופות נוגדות דלקת שיעילותן גבוהה יותר בהפחתת הכאב
  • נוגדי דלקת – נוגדי הדלקת ניתנים לשימוש לזמן קצר (עד 10 ימים) ודורשים שילוב של הגנה קיבתית, (ולטרן או נקסין).
    טיפול זה צריך להעשות במסורה במיוחד בחולים הסובלים ממחלת לב איסכמית פעילה או CVA. זהירות משנה יש לתת למתן תרופות אלו לחולים הסובלים  מהיפרלפידמיה, סכרת ועישון וחולים הסובלים ממחלת כלי דם פריפרית.
  • הזרקות למפרק הברך:
    סטרואידים: תרופה אנטי דלקתית חזקה המשתחררת לאורך חודש בברך ולעיתים מקלה מאוד על הכאב. תוצאות ההזרקה הן לא צפויות יש מטופלים שיחשו הקלה למספר שבועות או חודשים ויש כאלה שלא יחוו שום הקלה.
    חומצה היאלורונית: באמצעותה ניתן להשיג הקלה של כאבים בכמחצית מן המטופלים לתקופות של מספר חודשים.
  • גלוקוזמין סולפט קריסטליני (נמכר בשם ארטריל גו)-חומר זה מהווה חלק מהמעטפת הסחוסית סביב המפרק, ומתן כמות מספקת שלו נספגת ומגיעה למפרקים ומאטה את קצב הבליה של הסחוס. האיגוד האירופאי ESCEO ממליץ על גלוקוזאמין סולפאט קריסטליני כתרופה המשנה את מהלך המחלה.
  • אופיאטים ונרקוטיקה: שימוש בתכשירים אלו מוגבל למצבים בהם קיים כאב עז ובמצבים חריגים. בחולים אלו במקרים מסויימים יש לשקול אופצייה ניתוחית

שחיקת סחוס הטיפול הניתוחי: החלפת חלקית/מלאה של מפרק הברך

כאשר הטיפולים השמרנים אינם עוזרים עוד והמטופל חווה כאב מתמיד וירידה באיכות החיים ניתן להציע טיפול ניתוחי. יש ניתוחים המשנים את מנח העצמות בכדי להעביר עומס בין חלקי הברך הפגועה, ברם טיפול זה כרוך בתקופת החלמה ומהווה פתרון זמני עבור מטופלים צעירים בד"כ מגיל 50. הטיפול הניתוחי העיקרי בחולים עם סחוס הוא  ניתוח להחלפת מפרק הברך. ניתוחים אלו כרוכים בקילוף שכבת הסחוס הפגועה וציפוי העצם של הברך מחדש בכתר מתכת. תהליך זה נקרא החלפה (חלקית או מלאה) של המפרק. המנתח שומר על העצם, ועל חלק מהרצועות הנמצאות  במפרק ובמקום הסחוס שנשחק אכניס פוליאתילן חזק עליו עובר העומס. טיפולים אלה נחשבים מאוד מוצלחים אך כרוכים בתקופת החלמה של מספר שבועות עד חודשים לאחר הניתוח. ​
he_ILעִבְרִית