גאוט – דלקת מפרקים

גאוט

שיגדון או בלועזית: גאוט (Gout), היא סוג של דלקת פרקים נפוצה.  בה הסיבה לפגיעה במפרק היא הצטברות גבוה של חומצה אורית במפרקים. החומצה מצטברת ככל הנראה בגלל ירידה ביכולתו של הגוף לפנות אותה. חומצה אורית נוצרת בעת תהליך פירוק של חלבון. בעבר נחשבה המחלה נפוצה בעיקר בקרב אנשים ממעמד סוציאקונומי גבוה שכן הם היו היחידם שיכלו להרשות לעצמם תזונה עשירה בחלבון.

דלקת מפרקים כרונית

מדובר בעצם על קבוצה גדולה של מחלות בהם הגוף יוצר נוגדנים עצמאים הפוגעים במפרקים שונים בגוף. דלקת פרקים היא מחלה ראומטית, אוטואימונית והטיפול בה הוא בדרך כלל בעזרת תרופות. תרופות אלו מווסתות את התגובה החיסונית של הגוף. לרוה בטיפול בקבוצת מחלות אלו יעשו ע”י ראומטולוגים מומחים שהם בעלי הבנה נרחבת באיבחון והתאמת תרופות לכל סוג של מחלה.

הזווית האורתופדית

בחלוף שנים עשויות מחלות אלו להוביל לשחיקה של הסחוס במפרקים נושאי משקל ועל כן לחולים במחלות אלו סיכוי גבוה יותר לעבור ניתוח החלפת מפרק ברך או ניתוח החלפת מפרק ירך. בטרם תתקבל ההחלטה לצאת לניתוח להחלפת מפרק הירך או מפרק הברך יש למצות את האלטרנטיבות הלא פולשניות היכולות להקל על הכאב ועל אי הנחות המאפיינים שחיקת סחוס.

איך אדע?​

מספר מאפיינים לדלקת פרקים:

• התקפים חוזרים של דלקת חריפה במפרק
  • אודם במפרק
  • חום מקומי
  • כאב קשה מאוד

לעיתים רבות קשה להבחין בין התקף של גאוט ובין זיהום חיידקי במפרק. במקרה של חשד להתפרצות המחלה, ייקח הרופא בחדר המיון דגימה של נוזל מהמפרק, הדגימה תשלח לתרבית חיידקית במעבדה בשביל לשלול זיהום. בנוסף תשלח הדגימה לבדיקה פתולוגית שם ניתן יהיה לראות באמצעות מיקרוסקופ אור מקטב, גבישים בנוזל הסינוביאלי (המפרקי). במידה ואכן מדובר בהתקף גאוט ירשום לכם הרופא תרופות ממשפחת נוגדי הדלקת וכדורים של קולחכיצין.